• header2

Dag 11 / Lulworth - Worth Matravers

Van de reisorganisatie hebben we een keurige dag-tot-dag planning meegekregen. Daarin staat aangegeven hoe zwaar de wandeling wordt en waar er onderweg cafeetjes en winkeltjes zijn. Tot nu toe waren de wandelingen een mengsel van easy, moderate en strenuous. Maar vandaag gaat het volgens de beschrijving severe worden. Bovendien zullen we onderweg geen cafeetjes of winkels tegenkomen.

We kunnen pas vanaf half negen ontbijten. De Britten zijn niet zo vroeg. Omdat we onderweg geen cafeetjes gaan tegenkomen doen we een keertje heel erg hollands. We nemen eten mee van de ontbijttafel voor de lunch. We vullen een ziplockzakje met flink wat druiven en een ander ziplockzakje met de worstjes en de dikke plakken bacon van ons ontbijt. Ook nemen we wat vruchtenjoghurtjes mee. We ontbijten goed met wat er over is (gebakken eieren en toast). Handig dat je hier zoveel eten krijgt als ontbijt.

Vandaag lopen we van het toeristische Lulworth Cove naar het zeer afgelegen plaatsje Worth Matravers. Al heel snel ondervinden we wat severe betekent. Het is een soort rollercoaster wandeling. Honderd meter (hoogteverschil) omhoog en honderd meter omlaag, en weer honderd meter omhoog en honderd meter omlaag enz. Het pad is ongelooflijk steil. We schuiven soms op onze tenen voetje voor voetje omhoog.

Het is vermoeiend, maar toch te doen. Vooral omdat het hoogteverschil beperkt blijft tot steeds ongeveer 100 meter. Het is bovendien, net als gisteren, weer heerlijk wandelweer. Vrij zonnig, droog, lekker koel en veel wind. En last but not least: het is hier zo mooi! De uitzichten over de zee en de kliffen zijn weer schitterend. Chris roept spontaan dat hij nog wel weken zo door zou kunnen gaan. Ondanks de inspanning word je er heel relaxed van.

We lopen eerst door een gebied dat gedurende de tweede wereldoorlog voor oefeningen werd gebruikt. Er staan her en der nog steeds oude kanonnen en legervoertuigen. Dan maken we een kleine omweg naar het spookstadje Tyneham. In de oorlog werden de huizen in dit plaatsje in beslag genomen door militairen. De bewoners keerden er nooit terug.

Na Tyneham wordt de wandeling iets makkelijker. We lopen voorbij de mooie Kimmeridge Bay en Clavell Tower. Weer een stuk later dienen zIch de volgende klimpartijen aan. Pas om kwart over vijf komen we vandaag aan op ons logeeradres. Een bed & breakfast in het hele kleine plaatsje Worth Matravers. We worden met thee en cake heel vriendelijk ontvangen. De kamer die we krijgen is piepklein, evenals het bed van slechts 1.20 m breed. Eigenlijk kun je dit toch niet verkopen als tweepersoons kamer. We delen een badkamer met de andere gasten.

Na een verfrissende douche gaan we eten in de ontzettend leuke Tea & Supper Room in het dorpje. Wat een verrassend leuke kaart en heerlijk eten hier! Echt een aanrader.

We hebben vandaag 24 km gelopen.