• header2010 amish

Dag 05 / Mannheim - Harpers Ferry

Gettysburg
Vertrek van de boerderij rond 9.30 am. We rijden in een uurtje naar Gettysburg. De Slag bij Gettysburg (1, 2 en 3 juli 1863) was de grootste veldslag van de amerikaanse burgeroorlog. De plaats van het slagveld is nu het Gettysburg National Military Park. Er is een groot visitor center en museum. We drinken eerst een kop koffie en gaan daarna naar de informatieve film en het indrukwekkende cyclorama van 'Pickett’s Charge': de laatste aanval van de confederates op de Union troepen op 3 juli 1863. Daarna bezoeken we het grote en mooi verzorgde American Civil War Museum. De musketten en bayonetten, de dikke uniformen en de tenten spreken tot de verbeelding.

Na het museum gaan we wat eten halen in het restaurant en eten het buiten op. Vervolgens lopen we via de achterzijde van het Visitor Center naar de Cemetery Ridge. Eerst zien we het hoofdkwartier van Union generaal Meade en het standbeeld van Meade zittend op zijn paard. Daarna lopen we via diverse monumenten naar een groep bomen waar veel man tot man gevechten hebben plaatsgevonden. We lopen nog verder tot het mooie Pennsylvania Monument. Het is erg warm en best een eindje lopen. We stellen ons voor hoe dat tijdens het slagveld in juli 1863 geweest moet zijn. Dikke uniformen, overal rook, warm, enorm veel herrie, chaos, gewonden, doden... We overzien vanaf het Pennsylvania Monument het hele slagveld. De kant waar generaal Lee zijn troepen had lijkt heel ver weg. Wat hebben de soldaten ver over het open terrein moeten lopen voordat ze konden schieten. De wapens reikten toen niet zo ver. Daarna lopen we weer terug en eten een appeltje van een appelboom in de buurt van Meade’s hoofdkwartier.

Harpers Ferry
Om 3.30 pm vertrekken we uit Gettysburg en ruim een uur later zijn we in Harpers Ferry. Wat is het hier prachtig. Steile heuvels aan weerszijde van de Potomac River en de Shenandoah River. Daar waar de rivieren bij elkaar komen ligt het historische plaatsje Harpers Ferry. Door de strategische ligging tussen noord en zuid en omdat Harpers Ferry een wapenarsenaal had en een spoorlijn met station, was het een belangrijke plaats gedurende de civil war. Het wisselde maar liefst acht keer van eigenaar. Nu is een deel van het dorp een National Historic Park.

We gaan naar de Towns Inn, dat wordt gerund door Karan Townsend, een grijze dame met lang haar, rond de zestig, hippie-achtig, spiritueel. We slapen in de Friendship Room. In deze kamer staan drie bunkbedden en er is een wat smoezelige bar met keukentje en een grote rommelige boekenkast alias scheidingswand gevuld met boeken. Er is geen deur, maar een gordijn voor de deuropening. Tegen de wand achter de bar zijn rommelige kasten, al dan niet met gordijntjes met enorm veel kopjes, glazen en ander serviesgoed in alle soorten en maten. Daartussen een aantal plantjes. Je kan één bed reserveren (zoals in een hostel), maar ook de hele kamer. Dat laatste hebben wij gedaan. Niet bepaald een standaard motelkamer... Erg grappig. Het scouting gevoel komt gelijk boven. De jongens vinden het helemaal prima, eindelijk geen getrek aan dekens, maar ieder een eigen bed. De lokatie van de Towns Inn is geweldig.

Als de bezoekers van het National Historic Park zijn verdwenen lijkt het alsof we de enige bewoners van het dorp zijn. We lopen alleen door de historische straten en wandelen naar de rivier en langs de oude gebouwen. Daarna gaan we eten in het enige restaurant dat open is. We eten er verrassend lekker: basic, maar heel goed bereid. Heerlijke frietjes. We hebben om 8 pm de Ghost Tour van “O’ Be JoyFull” (Rick Garland) besproken die vertrekt bij de Towns Inn. Er zijn zowaar ook nog wat andere toeristen. De tour is erg leuk. Historische feiten (old John Brown) worden afgewisseld met lokale mythes en geruchten. Hij vertelt heel serieus en is er niet op uit om grappig te zijn, waardoor het effect van de hilarische verhalen en zijn droge humor nog groter is. Bij de start van de tour is het nog licht, maar gaandeweg wordt het steeds donkerder en de verhalen steeds spannender. Zijn outfit, de gaslamp, de oude gebouwen en donkere straten doen de rest.