• header2012 baxter

Dag 10 / Baxter State Park

Baxter State Park
De wekker gaat om 5.30 am na een onrustige nacht. Geluiden van dieren, een rammelende BBQ (dieren?) en harde bedden zijn niet zo goed voor de nachtrust. We zijn verwend geraakt aan veilige motelkamers en zachte bedden. We staan op en kleden ons snel aan, want het is koud. Nog een snel ontbijtje met cornflakes en joghurt en dan met een rugzak vol water en proviand op weg naar Baxter State Park.

Roaring Brook Campground
We hebben via internet een parkeerplaats gereserveerd bij de Roaring Brook Campground. Het is een gewilde plek, omdat hier vandaan diverse trails starten. Vreemd genoeg is de parkeerplaats in dit enorme park maar klein en dus moet je een parkeerplaats reserveren om zeker van een plaatsje te zijn. Bovendien moet je je voor deze parkeerplaats vóór 7 am 's morgens melden, anders wordt deze alsnog vergeven aan iemand anders. Bij de ingang van het park melden we ons bij een Ranger Station. We worden kort ondervraagd naar wat we willen doen en of we wapens bij ons hebben. Op internet heb ik gelezen dat ze willen weten of mensen niet onvoorbereid al te zware hikes gaan doen, omdat er in het verleden nogal wat dure reddingsacties hebben plaatsgevonden in dit moeilijk begaanbare park. We rijden vervolgens nog 12 mijl op een onverharde weg naar de Roaring Brook Campground en parkeren de auto  op de day-use parkinglot met het parkeerbewijs achter de voorruit.

Moose
De eerste hike die we doen is de korte wandeling over een goed pad naar Sandy Stream Pond. Het is koud, helder weer en er staat een stevige wind. Sandy Pond staat bekend als de plek waar je vooral 's morgens vroeg moose kunt treffen en we hebben geluk. Als we bij de pond aankomen staat er een moose aan de andere kant van het meer in het water. Prachtig gezicht in het blauwe water en met de bergtoppen op de achtergrond. We zijn helemaal blij en blijven een hele tijd kijken, terwijl we het ondertussen aardig koud krijgen. Er staan inmiddels ook nog wat andere wandelaars en net als we weer weg willen lopen roept één van de wandelaars ons zachtjes terug. Er komt vlak voor ons een tweede moose voorbij. Wat prachtig. Het is een heel mooi plaatje. We blijven nog een hele tijd kijken, totdat de moose naar de andere kant van het meer zwemt richting de andere moose. Daar scharrelen ze beide verder in het water.

Chimney Pond Trail
We lopen weer terug naar Roaring Brook, naar de Chimney Pond Trailhead. Het is ruim 3 mijl lopen naar Chimney Pond, een mooi meer aan de voet van Mount Katahdin met uitzicht op Baxter Peak. Het is een hele inspanning deze trail. We stijgen voortdurend en overal liggen rotsblokken. We lopen vooral door het bos en hebben weinig uitzichten. Na een flinke klim komen we bij een meer, Basin Pond. Er loopt een kort zijpad naartoe en daar houden we een goede rustpauze. Erg mooi hier! Gelijk een warme trui aan, want het waait erg hard en als je niet loopt koel je snel af. Wel heerlijk weer om te lopen. We klimmen weer verder over de rotsblokken. Moe maar voldaan komen we aan bij Chimney Pond. Een hele mooie plek.

Chimney Pond
Het meer wordt aan drie kanten omsloten door de pieken van Mount Katahdin. Met onze verrekijker zien we een aantal hikers helemaal op de top van de berg langs de Knife Edge Trail klimmen naar Baxter Peak. Er zijn diverse trails die naar de top van Mount Katahdin lopen, maar deze zijn allemaal erg zwaar en de meeste hikers maken er een meerdaagse tocht van. Ze slapen dan bijvoorbeeld bij de Chimney Pond Campground om de volgende dag Mount Katahdin te beklimmen. Bij Chimney Pond is een Ranger Station. De ranger maakt met iedereen die aankomt een praatje en vraagt naar de verdere plannen. We zeggen dat we gaan lunchen bij het meer en dan weer terugkeren. Bij het water zijn nog twee andere gezelschappen. Een jong stel met een kleine jongen uit Mississippi (onderweg kwamen we ze al een paar keer tegen) en twee franstalige mannen. Iedereen eet wat en is aan het genieten van de mooie omgeving. De chipmunkjes springen ondertussen vrolijk over de stenen. Erg rustig, geen hordes toeristen hier. Na de lunch zijn we weer goed uitgerust en vatten het plan op om een korte omweg (we denken dan nog dat het kort is) naar Blueberry Knoll te maken. Hier vandaan zou je een prachtig uitzicht hebben op Baxter State Park.

Almost heaven
We lopen naar het Ranger Station en leggen ons plan voor aan de ranger. Hij raadt het ons aan en zegt dat het goed haalbaar is. De ranger, Mark, woont 24-26 weken per jaar in dit afgelegen huisje. Over de veertig, wilde haren, baardje. Hij heeft de Appalachian Trail gelopen en bergen beklommen in de canadese rockies en loopt regelmatig vanuit Chimney Pond naar de top van Mount Katahdin om in beweging te blijven of om foto's te maken van Appalachian Trail hikers, die met het beklimmen van Mount Katahdin hun maandenlange hike afsluiten. Wat een apart beroep. Hij doet het afwisselend met een andere ranger. In de zomer op woensdag omhoog en op zaterdag weer naar beneden, waarna het wordt overgenomen door de andere ranger. In de winter weken van zes dagen achtereen. Almost heaven, zo beschrijft hij zijn leven.

Blueberry Knoll
De omweg blijkt zwaarder dan verwacht. De trail bestaat uit nog grotere rotsblokken dan de eerdere trail en we moeten vaak letterlijk op handen en voeten er overheen klauteren. Een aanslag op je voeten en knieën. Als we Blueberry Knoll bereiken ben ik helemaal blij. Een hele prestatie en een grandioos uitzicht over meren en bossen aan de ene kant en Mount Katahdin aan de andere kant. Het waait ongelooflijk hard en we rusten uit achter een muurtje van keien. Daarna de lange weg weer naar beneden. Rond 4 pm zijn we weer bij de auto en rijden terug naar Penobscot Center, waar we de BBQ aansteken en lekker eten. Daarna drinken we een kop thee in het hoofdgebouw, waar we een tijdje praten met hiker Jonathan die in één dag heen en weer naar Baxter Peak is gelopen. Ongelooflijk. We hadden hem 's middags op onze terugweg gezien. Hij passeerde ons met hele grote passen, alsof de puntige rotsen er gewoon niet waren.