• header2014 crestedbutte

Dag 10 / Lake City - Wagon Wheel Gap

Ook vandaag willen we weer een mooie wandeling maken en wel op de Colorado Trail. Net als de Appalachian Trail (in het oosten van de USA) is de Colorado Trail een lange afstandspad (in Colorado).

Snow Mesa
Op internet had ik gelezen dat een van de mooiste secties van de Colorado Trail loopt over Snow Mesa. Dit is een hoogvlakte op 3750 m hoogte. Dit stuk van de trail kan ook als day hike worden gelopen vanaf Spring Creek Pass op de 149. De Colorado Trail kruist hier de weg.

We  verlaten onze zilverkleurige caravan in Lake City rond 7 uur 's morgens en zijn kwart voor 8 op de parkeerplaats van Spring Creek Pass op de 149. We steken de weg over en klimmen via de Colorado Trail ruim 400 m omhoog naar Snow Mesa. Het is nog heel koel, dat is wel lekker.

Om kwart over 9 zijn we boven. Prachtig! We zijn ineens op een zeer serene hoogvlakte. Aan de kant waar we vandaan komen zien we in de verte de hoge bergtoppen van verschillende fourteeners. De kant waar we naartoe lopen is een eindeloze zee van gras met bloemetjes. We lopen over een afgevlakte top van de berg. Een vlak alpine landschap met alpine vegetatie. Er is niemand.

Dit is echt genieten. We hebben crackers en beleg meegenomen en doen ons ontbijt hier nog eens over. Na zo'n klim hebben we daar wel behoefte aan. We lopen nog wat kilometertjes op de hoogvlakte. Dat gaat natuurlijk erg gemakkelijk zo vlak.

Daarna weer de terugtocht en afdaling, gedeeltelijk door bos. Er zijn hier veel bomen aangetast door de Mountain Pine Beetle. Dit betekent wel dat er meer licht is in het bos. Er zijn heel veel zonnebloemen tussen de dode bomen (we bekijken het maar positief, want het is natuurlijk wel zonde van al die mooie bomen en het doet afbreuk aan de schoonheid van het landschap). Rond het middaguur zijn we weer bij de auto.

North Clear Creek Falls
We rijden vervolgens naar de North Clear Creek Falls. Deze waterval ligt een klein stukje van de 149. Hij is niet te zien vanaf de weg. Het is een mooie waterval in een prachtige omgeving.

Creede
De volgende stop is het plaatsje Creede. We doen hier boodschappen en lunchen in een gezellige tavern. Het is een aardig plaatsje waar we een tijdje rondlopen. Ze hebben als enige in de wereld een brandweerkazerne in een grot.

Blue Creek Lodge
Daarna rijden we naar ons logeeradres voor de komende twee nachten: Blue Creek Lodge. Deze lodge ligt tussen Creede en South Fork bij Wagon Wheel Gap (Upper Rio Grande region). Vlakbij is ook de trail naar Wheeler Geologic Area waar we morgen naar toe willen. De omgeving is hier weer erg mooi. Lage groene bergen, af en toe rotsachtig.

We hebben een ruime cabin met king bed. Op het terrein staan meerdere cabins en ook veel RV's. Het ziet er allemaal prima verzorgd uit. We drinken thee, gaan wat internetten en steken daarna onze Walmart BBQ weer aan. Het is al de derde keer dat dit kleine BBQ-tje prima zijn werk doet.

's Avonds wat luieren, TV kijken, lezen en weer op tijd naar bed.