• header2014 crestedbutte

Dag 11 / Wagon Wheel Gap

Wheeler Geologic Area
We did it! Vandaag hebben we 26 km gewandeld naar Wheeler Geologic Area en terug. Vanmorgen extra vroeg opgestaan. Om half zes waren we op. Rugzakken ingepakt, brood gesmeerd en water + fruit mee. Daarna de autorit via de onverharde mooie Pool Table Road naar de trailhead bij Hansons Mill.

Om kwart voor zeven gaan we op pad. De hike gaat door een mooi gebied. Gedeeltelijk bos (ook hier veel dode bomen), maar voor het overgrote deel door open vlaktes en af en toe een gebied met grote stenen, waar marmotten nieuwsgierig kijken naar ons. De hoogte waarop we lopen varieert van 3200 m tot 3500 m.

Na 4 km geleidelijk dalen komen we bij een riviertje. Hier houden we onze schoenen niet droog. Het is te diep en er is geen andere manier dan er dwars doorheen te gaan. Daarna gaat het pad overwegend omhoog. Gelukkig niet al te steil. Als we op de laatste open vlakte zijn zien we een pack coyotes in de verte. Het zijn er zeker zes. Ze zijn erg ver weg, maar het is een mooi gezicht. Het is hier erg mooi en er is helemaal niemand.

Na 10 km komen we uit op de dirtroad die door jeeps en ATV's wordt gebruikt (de dirtroad naar Wheeler Geologic Area is twee keer zo lang als de hiking trail). We moeten deze nog 2 km volgen. De weg gaat steil naar beneden en komt uit bij de parkeerplaats voor de jeeps. Die zijn er overigens nog niet. Het valt tegen dat we vanaf de parkeerplaats ook nog zeker een kilometer weer steil omhoog moeten. Pas vlak voordat we er zijn zien we wat van de hele aparte geologische formaties door de bomen. Het is dan kwart voor 12.

Het gebied met de wit/zwart/beige hoodoos is niet heel groot. De hoodoos zijn heel mooi gelaagd. Voor de hoodoos is een gebied met witte stenen torens met spitsere punten. Een apart gebied met in vreemde vormen geërodeerd vulkanisch as van vulkanen die meer dan 25 miljoen jaar geleden zijn uitgebarsten. Wij komen gelijk aan met een jong stel die ook de hike hebben gedaan (onderweg hadden we ze niet gezien).

We lunchen op een bankje met uitzicht op de hoodoos. We lopen ook nog verder naar boven voor foto's. We blijven hier ongeveer een uur en ondernemen daarna weer de terugtocht. Een lange hike weer terug. Vooral de laatste vier kilometers zijn zwaar, omhoog. Rond half vijf zijn we weer bij de auto. Nog geen minuut later begint het te onweren en te regenen. Timing!

Terug in de cabin een kop thee en douchen. Daarna heerlijk eten in de Blue Creek Lodge. Erg aardige mensen! De cabin die we hier hebben bevalt ook uitstekend en is voor 80 dollar per nacht echt goedkoop.