Dag 18 / Moab

Heerlijk geslapen in ons huisje op de Pack Creek Ranch. En een lekker ontbijtje met gebakken eieren.

Om half negen zijn we weer op pad. We rijden eerst naar de laundry van Moab. Niet om de was te doen, maar we parkeren er even voor, zodat we van de wifi gebruik kunnen maken en een berichtje kunnen versturen.

Brand?
Daarna rijden we via de 128 langs de Colorado River naar de Professor Valley Road. Dit is een onverharde zijweg, een paar mijl na de afslag naar Castle Valley. Als we de weg indraaien zien we in de verte heel veel rook. Bosbrand? We pakken de verrekijker en zien een auto bij het vuur rijden. We rijden er naar toe en zien dan dat het een gecontroleerde brand is. Er rijdt een wagentje heen en weer op de Professor Valley Ranch om het gras in brand te steken. Blijkbaar een manier om het land te bewerken.

We rijden langs de ranch. Daarna is het nog een klein stukje rijden tot het einde van de weg, waar we de auto parkeren. We waren hier eerder in 2011. Toen hebben we een klein stukje van de Professor Creek Trail gelopen, maar nu willen we gaan tot het 'eindpunt', een waterval.

Professor Creek
Volgens mij is deze trail het best bewaarde geheim van Moab. Vooral in de zomer is dit een heerlijke wandeling. Eigenlijk is het geen trail, maar loop je langs en door het water (Professor Creek). Ik loop op sportschoenen, gewoon dwars door het water. Chris is eigenwijs en heeft bergschoenen aangetrokken, die hij probeert droog te houden door steeds over het water te springen via stenen en door verder langs het water te lopen. Uiteindelijk is het hem redelijk gelukt, maar hij geeft toe dat sportschoenen handiger zouden zijn geweest (eigenwijze mannen...).

Mary Jane Canyon
De eerste helft van de wandeling hebben we prachtige uitzichten op enorme hoge rode rotsen, die aan Monument Valley doen denken. De grond is hier ook rood (zoals gravel op de tennisbaan). Ook de lagere rotswanden zijn dieprood. Naarmate we verder komen worden de rode wanden van de canyon steeds hoger en komen ze dichterbij elkaar. De canyon wordt wel Mary Jane Canyon genoemd.

Behalve rode rotsen is hier ook veel groen. Het lijkt alsof de planten en bomen hier veel groener zijn dan normaal. Komt het door de lichtval of door het contrast met al het rode steen. We weten het niet, maar het is heel erg mooi.

Watervallen
Na 8,5 kilometer komen we bij de waterval. Eigenlijk zijn het twee watervallen naast elkaar in een donker gedeelte van de canyon. Hier kan je niet meer verder lopen zonder klimmateriaal. De watervallen zijn groter dan ik had verwacht.

Ook de terugweg is weer genieten. Het is ook lekker weer. Bewolkt en wel vrij warm (in de nineties), maar daar heb ik geen last van door het lopen in het water. We komen heen en terug helemaal niemand tegen. Onwaarschijnlijk, zo'n mooie omgeving helemaal voor jezelf.

Red Cliffs Lodge
Na de wandeling rijden we naar de Red Cliffs Lodge. We bekijken het kleine western movie museum in de lodge en drinken er daarna nog een kop thee. Vanaf het terras hebben we een prachtig uitzicht op de Colorado River.

La Sal Mountain Loop
We rijden vervolgens weer terug naar de Pack Creek Ranch. Omdat dit aan de La Sal Mountain Loop ligt rijden we via Castle Valley terug. Zo hebben we vandaag ook de hele loop gereden.

Dan weer lekker BBQ-en en daarna buiten wat lezen met krekel muziek op de achtergrond. Ik probeer kolibrietjes op de foto te zetten, maar dat is toch lastig. Die beestjes zijn ongelooflijk snel.