Dag 02 / San Francisco

Wandeling van Lands End naar Fisherman's Wharf

We hebben een aantal uur goed geslapen. Om zes uur staan we op. Vandaag willen we een wandeling maken van Lands End naar de Golden Gate Bridge en eventueel nog wat verder. Gisteren had ik op het vliegveld van San Francisco al visitor passports gekocht. Daarmee kunnen we de hele dag van het openbaar vervoer gebruik maken.

We lopen naar de bushalte. Via internet (tripplanner.511.org) heb ik de bussen al uitgezocht. Eerst de 28 en dan overstappen op de 38. Het gaat zowaar helemaal goed.

Rond 8 uur stappen we Louis' Restaurant binnen. Het ligt naast het Lands End Visitor Center, maar dat is nog niet open. We hebben een tafeltje met uitzicht op de Sutro Baths Ruins, ooit een groot zwembadcomplex (gebouwd in 1896). Het ligt direct aan de zee. Wat een prachtig begin van de dag. We nemen een stevig ontbijt. Lekker en het is er gezellig.

Dan gaan we op pad. De trail begint gelijk achter het restaurant. Ik heb de track op mijn wandel Garmin gezet. Het deel door Lands End wijst zich vanzelf. Een mooi natuurgebied, direct aan de kust en met uitzicht op de Golden Gate Bridge. Genieten. Het is heerlijk weer. Geen mist, veel zon en een lekker windje. Af en toe ook klimmen en dalen, vaak trappen.

Na Lands End lopen we een stukje door een leuke woonwijk. Vast hele dure huizen, zo direct aan de zee. Daarna komen we bij Baker Beach. Een heel mooi strand om de Golden Gate Bridge te zien. Er zijn ook een aantal vissers. Na Baker Beach wandelen we langs diverse bunkers (batteries). Bijzonder.

Daarna is het met de rust gedaan. Bij de Golden Gate Bridge (en ook op de brug) wemelt het van de fietsers. Er is ook een sponsorloop georganiseerd die ons tegemoet komt. We lopen verder langs de kustlijn. Veel drukker hier dan het gedeelte aan de andere kant van de brug. Wel heerlijk zo aan het water. Het is nog een flink stuk lopen naar Ghirardelli Square, waar we in een cafeetje wat lunchen. Daarna lopen we door naar Fisherman's Wharf. We zijn hier ook in 2008 geweest, maar nu valt het ons tegen. Heel erg druk en schreeuwerig daar.

Coit Tower, Filbert Steps, Ferry Building en de Cable Car

We stappen in de eerste bus die we zien om maar weg te zijn van de kermisdrukte. Deze gaat naar Coit Tower. In de bus maken we nog een praatje met een groep uit Sacramento. Ze zeggen dat het ook druk is omdat er een groot cruise schip is aangemeerd. Coit Tower hebben we ook in 2008 bezocht, dus we gaan er deze keer niet in. Er staat een te lange rij. Maar ik weet nog dat je via de Filbert Steps de Telegraph Hill weer kunt afdalen. Een leuke route langs mooie tuinen. Ook nu is het weer leuk. Vanaf de trappen zien we ook het enorme cruise schip liggen. Wat een bakbeest.

Hierna lopen we naar de Ferry Building Marketplace. Heel veel winkeltjes met lekker eten in dit gebouw. We kopen hier ons avondeten. Een gezonde sandwich en veel fruit.

Daarna nog een ritje met de cable car. De California line is een stuk rustiger dan de Powell line. We kunnen gelijk mee. Bij het eindpunt pakken we de bus weer terug naar het hotel, waar we rond vijf uur zijn. We hebben vandaag bijna 20 kilometer gelopen! Een heerlijk begin van de vakantie.