• panorama craterlake

Dag 05 / Brookings - Bandon

Een prachtige dag vandaag langs de kust van Zuid Oregon.

Nadat we zijn vertrokken uit ons motel in Brookings doen we eerst boodschappen bij Fred Meyer, een mooie grote supermarkt.

Samuel H. Boardman State Park

Daarna rijden we weer verder naar het noorden door het 12 mijl lange Samuel H. Boardman State Park. Er zijn veel viewpoints en we stoppen bij een groot aantal. De kustlijn is hier schitterend. Bij sommige viewpoints kunnen we ook het strand op en maken we een wandeling. Het is ook weer heerlijk weer. Tussen de 20 en 25 graden met veel zon.

Na dit mooie State Park rijden we door naar de trailhead voor Blacklock Point. De trail begint bij Cape Blanco State Airport, voorbij het plaatsje Port Oxford. Het is rond 12 uur als we de auto parkeren op het parkeerterreintje aan het einde van de doodlopende Airport Road. We nemen onze lunch mee in de rugzak en gaan op pad.

Hike Blacklock Point

We hebben de trail die we willen doen op de wandel Garmin staan en dat is wel handig, want er zijn een aantal splitsingen zonder bordjes, dus zonder gps kan je snel de weg kwijtraken. We lopen richting de kust door een gebied met afwisselende vegetatie, waaronder wilde rhodondendrons die bijna zijn uitgebloeid. We lopen niet helemaal naar Blacklock Point, maar slaan eerder af richting Floras Lake. Tussen Blacklock Point en Flora's Lake is een stuk kustlijn met steile kliffen en die willen we zien.

De trail loopt iets van de kust af, soms door bos en soms door meer open struikgewas. Op enkele punten kan je naar de kust lopen. Zo vinden we een prachtig lunchplekje met schitterend uitzicht over de kustlijn en Blacklock Point. Veel bloemetjes hier ook. Er is hier helemaal niemand. Na de lunch lopen we nog een stuk verder. We komen op een stuk strand waar we de klifwanden zien. Ook hier is helemaal niemand, maar we zijn nu ook echt ver weg van de bewoonde wereld.

Op de terugweg nemen we een shortcut via de Oregon Coast Trail. Ik zie hier een plant die wel heel veel lijkt op Beargrass. We letten niet goed op en nemen een verkeerde afslag die uitkomt op de landingsbaan van het vliegveldje. Met de gps is het goede pad toch weer snel gevonden. Als we weer bij de auto zijn staat de gps op 10,5 kilometer. Het was een leuke wandeling.

Bandon

Hierna rijden we naar Bandon. We stoppen nog even bij Face Rock State Scenic Viewpoint. Daarna checken we in bij het Table Rock Motel. Het ligt heel dicht bij de kust. Vlak achter het motel kun je het strand op. We eten vroeg bij de Fish Market in Old Town Bandon (geopend tot zes uur). Fish and chips. Een man uit Salem zegt dat dit de lekkerste fish and chips zijn langs de kust. Ze zijn ook heerlijk.

Wat een leuk en verzorgd plaatsje is Bandon. En wat een mooi strand met al die rotsen die uit het water omhoog komen. 's Avonds nog een wandeling op het strand en genieten van de mooie zonsondergang.