Dag 14 / Many Glacier

Iets over half zeven zitten we al aan het ontbijt in het restaurant van de Swiftcurrent Motor Inn. Er zijn al vele anderen. Allemaal vroeg op om Glacier Park te verkennen. Er zijn enkele trails die direct achter de Inn starten. De meest populaire is de Iceberg Trail. Omdat we die al in 2013 hebben gelopen doen we een veel minder drukke trail, de Swiftcurrent Pass Trail.

Hike Swiftcurrent Pass

We lopen vanuit onze kamer zo het bos in. We komen vrij snel langs Fishercap Lake. Via een korte zijtrail is de oever van het meer te bereiken. In 2013 zagen we hier een moose in het water. Nu niet (wel op de terugweg, daarover later). We lopen weer terug naar het pad en worden ingehaald door een ander stel. Even later zwaaien ze naar ons en wijzen naar de bosjes. We lopen zachtjes naar ze toe. Wow, een hele grote mannetjes moose (eland), vlakbij de trail. Zo dichtbij hebben we er nog nooit een gezien. Schitterend! We zijn wel op ons hoede. Deze dieren lijken een beetje sloom, maar ze kunnen je ook achterna komen. Deze moose gaat helemaal op in het eten van de blaadjes aan de struiken. Hij lijkt ons niet te zien. Wat een prachtig begin van de wandeling!

We lopen via Red Rock Lake naar Bullhead Lake. Allemaal vlak en een prachtige omgeving. Pas voorbij Bullhead Lake, ca. 7 km vanaf de Inn, gaat de trail omhoog. Met lange switchbacks lopen we langzaam omhoog langs de bergwand. We hadden niet echt plannen gemaakt hoever we zouden gaan. Uiteindelijk lopen we helemaal naar de Swiftcurrent Pass, omgeveer 700 meter hoger dan waar we begonnen zijn. Hoe hoger we komen hoe mooier de uitzichten. We komen dicht bij watervallen en grote sneeuwvelden. Onder ons zien we een heleboel meren. Op de Swiftcurrent Pass zien we de besneeuwde bergtoppen aan de andere kant van de pas. We lunchen bovenop de pas, het is 12.30 pm. Het waait hier ongelooflijk hard. Ik heb hele koude vingers.

Na de lunchpauze lopen we de berg weer af. Halverwege de afdaling struikel ik over een uitstekende kei. Bam, ik val recht naar voren. Ik heb geluk, alleen wat schrammen, en het was niet op een plek met een diepe afgrond. Maar het maakt je wel nog voorzichtiger. Een ongeluk zit hier in een klein hoekje! We houden nog een korte pauze bij het mooie Bullhead Lake en bekijken de Red Rock Falls. En we lopen, net als op de heenweg, via een kort zijtrailtje naar Fishercap Lake. En dit keer hebben we geluk. Er staat een moose in het water. Vrij ver weg, maar toch een prachtig gezicht!

Als we om 5 pm weer bij onze kamer aankomen staat er 25 km op de outdoor Garmin en 700 meter hoogteverschil. De mooie natuur in Amerika maakt ons heel sportief. Na een frisse douche gaan we weer eten in het restaurant van de Inn. Daarna bezoeken we het (te dure) winkeltje, voor wat extra proviand en water.

Beer

Om 8 pm loop ik nog even naar het hoofdgebouw om te internetten. Ik vergeet mijn fototoestel. En dan... een (bruine) zwarte beer! Iedereen in rep en roer. Ik zie de beer heel goed. Met mijn telefoon probeer ik een foto van de beer te maken. Heel vaag, maar toch superleuk. De eerste beer deze vakantie! En natuurlijk daar waar je hem totaal niet verwacht.