• Header Flattops2

Dag 07 / Panguitch - Boulder

Red Canyon: Golden Wall & Buckhorn Trail Loop

Na een ontbijtje op de kamer vertrekken we rond 8 uur uit Panguitch. Het is maar 20 minuten rijden naar Red Canyon, waar we de auto parkeren op een parkeerstrook aan de rechterkant van de weg. Hier start de Golden Wall & Buckhorn Trail Loop.

We lopen de loop tegen de klok in en starten met de Golden Wall Trail. We klimmen ruim 200 meter omhoog. Veel losse steentjes op het pad, dus het is opletten dat we niet uitglijden en de berg afrollen. De trail is gelijk mooi. We zien mooie rode rotsformaties die doen denken aan Bryce Park. Alleen zijn de hoodoos hier minder ver uitgesleten en hebben ze wat rondere vormen. De trail gaat aan de andere kant van de berg weer naar beneden. Opnieuw langs mooie wanden en hoodoos. Daarna weer opnieuw omhoog en naar beneden. We klauteren aardig wat af. We komen niemand tegen en hebben al het moois voor onszelf. Alleen het laatste gedeelte vinden we wat minder. Grappig genoeg zien we uitgerekend op dit stuk af en toe een bankje om van het uitzicht te genieten. Het zal wel komen omdat hier een camping in de buurt is. Als we weer terug zijn bij de auto staat er 8 km op de teller (onze Garmin).

Tropic

We eten wat fruit bij de auto en rijden dan weer verder. We slaan Bryce over, maar rijden door naar Tropic, waar we bij de supermarkt twee bekers thee halen. We kopen er ook brood en sla. Het brood dat we bij de Walmart hadden gekocht was heel erg vies en had een hele vieze geur (en wij maar denken dat het onze schoenen waren). We dachten dat we brood met maanzaad hadden gekocht, maar het smaakte naar peper. Ook de gekochte sla konden we weggooien. Het koelkastje in het motel stond zo koud dat de sla kapot gevroren was.

Escalente River Trail (vanuit Escalente)

We willen eigenlijk nog naar de Willis Creek Canyon, maar de Cottonwood Canyon Road is afgesloten vanwege een evenement. We rijden door naar Escalente en lunchen daar in het Town Park. Vervolgens rijden we naar de trailhead van de Escalente River Trail. We hebben deze vanaf de Escalente kant ook gelopen in 2016 en vonden die toen erg leuk en mooi. Bovendien kom je er niemand tegen.

We beginnen rond twee uur aan de wandeling. Eerst de afdaling naar de rivier. Bij de rivier stappen we het water in. Lekker zo’n water hike bij warm weer. Het water komt tot aan onze enkels en is heel helder. We zien goed waar we lopen en zien visjes zwemmen. Het water is helemaal niet koud.

De omgeving is mooi. Aan weerszijden van de rivier mooie rotswanden in witte, roze, grijze en rode tinten. Ook veel groen hier. Struiken en af en toe een oude boom. Veel kleinere steentjes in allerlei kleurtjes. We lopen ruim 4 km en keren dan weer om. In totaal een wandeling van 8,5 km.

De terugweg is veel lastiger. Het is hard gaan waaien en het lijkt alsof iemand een grote kraan heeft opengezet. De rivier is echt veel harder gaan stromen en het water komt nu zeker tot aan onze knieën, soms nog hoger. Bovendien zien we de bodem niet meer. Het is nu troebel. Verraderlijk.

We zoeken met onze stokken de juiste weg en proberen nu wat meer langs de oever te lopen. Uiteindelijk komen we weer veilig bij het beginpunt. Pfjeww. Dat zo’n rustig riviertje zo plotseling zo veel wilder kan worden hadden we niet verwacht.

Fantastisch slickrock landschap

Bij de auto verruilen we onze natte schoenen voor droge. Het is nog een half uurtje rijden naar Boulder, waar we overnachten in de mooie Boulder Mountain Lodge. De weg er naar toe is schitterend. Dit is het mooiste gedeelte van highway 12. Prachtige uitzichten over het fantastische en bizarre slickrock landschap.

Boulder Mountain Lodge

Bij de lodge worden we erg vriendelijk ontvangen door een oudere, hippie-achtig geklede mevrouw. Ze komt oorspronkelijk uit Duitsland. Als ik vraag hoe ze hier is terecht gekomen wordt ze een beetje onzeker. Een lang verhaal zegt ze, maar het begon met een liefde hier. Ze woonde aanvankelijk in Oregon. Later bedenk ik me dat begin jaren tachtig ook de leden van de Bhagwan zijn neergestreken in Oregon. Misschien was ze een van zijn volgers? Ze lijkt er wel het type voor.

We krijgen een grote kamer bij de vijver. Eerst een kop thee met een cookie die we bij de receptie kregen. Daarna barbecueën in de Hot Tub area. Het ziet er allemaal mooi , groen, ruim en verzorgd uit. Leuk om hier te verblijven.