Dag 12 / Many Glacier

Boottochtje
Na het ontbijt gaan we met de auto naar het Many Glacier Hotel. Een heel groot en mooi hotel. Prachtig gelegen aan Swiftcurrent Lake met uitzicht op de hoogste toppen van Glacier Park. Het mannelijke personeel draagt op zijn oostenrijks echte lederhosen. Alsof we in Tirol zijn beland. Heel grappig. Achter het hotel, aan het meer, is de ticket office voor de boot. Ik heb telefonisch kaartjes besteld voor de boot van 9 am. De kaartjes kunnen we tot uiterlijk een kwartier van tevoren ophalen en afrekenen.

Om 9 am vertrekt de boot. Er is ook een ranger aan boord die ons onderweg van alles vertelt over Glacier Park. Als we aan het einde van Swiftcurrent Lake zijn moeten we een stukje lopen naar Lake Josephine. Daar stappen we in een volgend bootje en die brengt ons aan de overkant van dit meer. Het zijn maar korte boottochtjes. Wel duur hoor. We hebben 48 dollar betaald voor ons tweeën.

Hike Grinnell Glacier Trail
We lopen vervolgens naar de Grinnell Glacier Trail en klimmen via deze trail flink omhoog. Onder ons zien we Grinnell Lake prachtig liggen. Hoe hoger we komer hoe blauwer de kleur van het water. Een hele mooie trail met prachtige uitzichten.

Snow Hazard en een moose
Als we ruim 3 km onderweg zijn is er een touw gespannen over de trail. Er hangt een bordje aan: Snow Hazard Ahead. We kruipen onder het touw door en lopen verder zo lang het nog kan. We zien dan ook een moose tussen het struikgewas. We lopen nog een stukje verder en dan zien we dat we echt niet verder kunnen. De trail loopt over een steil aflopend sneeuwveld. Super gevaarlijk om daarover heen te gaan. Als je uitglijdt ben je er geweest. Enkele waaghalsen zien we erover heen gaan. Maar de rest van alle hikers rust hier lekker uit op de stenen. Er is op dit punt een mooie vallei, dus een goede plek om dieren te spotten. Het is er gezellig. We praten met verschillende andere hikers. Een mooie plek ook om ons lunchpakket, dat we hadden besteld bij ons motel, soldaat te maken.

Many Glacier Hotel
Rond 1 pm lopen we weer naar beneden. We laten de boot voor wat het is en lopen langs de twee meren terug naar het Many Glacier Hotel. Een leuke wandeling. We zien twee slangen wegschieten. Als we bij het hotel aankomen hebben we er toch alweer 10 km opzitten. We kopen een beker thee, die we op het terras van het hotel opdrinken. Wat een heerlijke plek en wat een mooi uitzicht. We nemen nog een tweede beker thee. Het is hier goed toeven.

Swiftcurrent Pass Trail en weer een moose
Om 4.30 pm zijn we weer terug in onze motelkamer. We frissen ons op en doen dan nog de korte wandeling naar Redrock Lake en de waterval via de Swiftcurrent Pass trail. Een makkelijke vlakke trail. Op de terugweg zien we nog een hert in de bosjes en in Fishercap Lake een prachtige male moose. De moose staat midden in het meer en duikt regelmatig met zijn kop onder water om dan na een tijdje met zijn kop weer boven water te verschijnen. Wat een mooi gezicht.

Als we weer terug zijn van deze wandeling (6,5 km) gaan we lekker douchen. Rond 7 pm gaan we voor de derde keer eten in het restaurant van de Swiftcurrent Motor Inn. Dat bevalt ons goed. Het eten is er prima en niet duur.

(Gereden: < 10 km / Overnachting: Swiftcurrent Motor Inn, Many Glacier)