• header italie 2024

Dag 06 / Laterza - Montescaglioso

Al om kwart voor zeven zitten we aan het goed verzorgde ontbijt, zodat de eigenaresse van de B&B haar kinderen daarna naar school kan brengen. Ze gaat aan het tafeltje pal naast ons zitten. Dat voelt ongemakkelijk (geen anderen en taalbarrière), dus op een gegeven moment biedt ik aan om alvast te betalen. Daarna vertrekt ze en kunnen we rustig verder ontbijten.

We nemen de bus naar het plaatsje Ginosa. Daar lopen we naar de Castello di Ginosa. Achter het kasteel hebben we een mooi uitzicht op de Gravina di Ginosa. Een kloof waar vroeger ook wat grotwoningen waren. We kopen bij een kleine kruidenier wat broodjes en kaas voor onderweg en drinken nog wat in een cafeetje.

Rond half tien verlaten we Ginosa en lopen we naar Montescaglioso waar we vanavond slapen. Deze etappe vinden we heel aangenaam en mooi. We wandelen over smalle asfaltweggetjes en onverharde landweggetjes. Het landschap om ons heen is heuvelachtig. Uitgestrekte groene velden met vers ingezaaide tarwe, olijfbomen, sinaasappelboompjes, omgeploegde akkers en een verlaten steengroeve. Een lieflijk landschap dat ons een beetje aan Toscane doet denken. In de verte zien we het klooster van Montescaglioso bovenop een heuvel liggen.

De etappe eindigt met een steile klim de heuvel op. We lopen door een poort en dan zijn we, kwart voor twee, in het mooie Montescaglioso. Echt een Italiaans aanvoelend plaatsje. Veel plaveien en het oude centrum is een doolhof van straatjes. We hebben om half drie afgesproken met verhuurder Antonio bij het huisje waar we overnachten, dus hebben we nog even tijd om wat kerken binnen te lopen.

We worden door Antonio heel hartelijk ontvangen en wegwijs gemaakt in ons verblijf. Hij heeft een grote ronde cake bij zich die zijn vrouw voor ons heeft gebakken. In de koelkast staat melk en vruchtensap en de lades in het keukentje zitten ook nog vol met proviand. We zullen niet verhongeren. Antonio maakt voor ons een reservering in een restaurant en geeft ons het adres van de bar waar hij werkt, mochten we nog een ijsje of een drankje na de maaltijd willen. Een lieve man, deze Antonio.

De rest van de middag zijn we lekker aan het relaxen met thee en cake.

We eten bij restaurant L'Orma del Presidente. Er is wat verwarring omdat ik een antipasti en primi piatti bestel en Chris een primi piatti en een secondi piatti . We vragen of mijn antipasti gelijk kan worden opgediend met Chris zijn primi piatti. Bijna gaat het mis, maar uiteindelijk begrijpt het meisje het. Ze spreekt een beetje Engels. Om de verwarring nog groter te maken bestel ik ook nog een contorni (bijgerecht). Dat gaat goed. De groente wordt keurig bij mijn primi piatti geserveerd zoals ik had gevraagd. Is het nog te volgen? Het smaakte in ieder geval allemaal heerlijk.