• header brush creek

Dag 05 / Crested Butte

De overtreffende trap. Dat was het vandaag. Onze hike naar Scarp Ridge. Ik betwijfel of het nog mooier gaat worden deze vakantie.

We beginnen weer met het heerlijke ontbijt in Cristiana Guesthaus. Net als gisteren nemen we weer twee zelfgebakken muffins mee als extraatje voor de lunch. Er verblijven veel ouderen in dit guesthaus. Ze nemen deel aan de activiteiten van het wildflower festival waar je je tegen betaling voor kunt inschrijven. Korte en lange wandelingen met gids, workshops fotografie of schilderen, jeeptochten etc.

Wij gaan liever zonder gids. Het plan is om de loop hike naar Scarp Ridge te doen. Dit keer de officiƫle hike en niet de iets makkelijkere versie die we in 2014 deden, die overigens fantastisch mooi was.

Hike Scarp Ridge

De trailhead is een dik half uur rijden vanuit Crested Butte. We rijden via de Kebler Pass, voorbij Irwin Lake naar de gesloten Irwin Lodge. Deze lodge was van 1986 tot 2002 'the country biggest and best-known backcountry skiing operation'. In 2002 werd de lodge te koop gezet voor 3,95 miljoen dollar, maar nooit verkocht.

Het laatste stuk dirt road naar de lodge is een twijfelgevalletje voor onze huurauto, maar de Kia Sportage houdt stand en we komen aan om iets over negen en zijn dan op 3250 meter hoogte (handig onze wandel gps met hoogtemeter).

Dan begint de klim. Steil! We kruipen heel langzaam voetje voor voetje omhoog. Op de plaatsen waar de trail iets afvlakt komen we (kom ik) op adem en gaan dan weer verder. Dat werkt goed. Langzaam is het toverwoord.

De omgeving is fantastisch en wordt mooier en mooier. 'Stunning' zou ik in het Engels zeggen. Adembenemend in het Nederlands, hoewel dat in dit geval wel erg letterlijk is. De uitzichten zijn magnifiek. Overal om ons heen de prachtige bergen van Colorado. Als we bijna boven zijn lopen we over hellingen overvol met Old-man-of-the-mountain (alpine zonnebloemen) gelardeerd met Sky Pilot (blauwe flox) en Silky Phacelia (paars). Je krijgt hier toch zin om net als Julie Andrews (Sound of Music) te zingen en rond te tollen tussen al die mooie bloemetjes. En dan moet het allerbeste nog komen!

De klim van 3 km komt uit op het hoogste punt van Scarp Ridge, ruim 3700 meter hoog. 'On top of the world', 360 graden uitzicht. We zien zelfs de Maroon Bells in de verte en ver onder ons Mt Crested Butte. We zien ook twee meren, Blue Lake en Green Lake. En mooie valleien omringd door bergtoppen al dan niet met sneeuw. Het is rond half twaalf en we eten wat druiven en crackers met kaas en nemen ruim de tijd om de omgeving op ons in te laten werken. We zijn alleen.

Na enige tijd verschijnt er een andere hiker. Hij komt uit Boulder, Colorado en heeft een paar dagen vakantie. Hij zegt dat de omgeving van Crested Butte het beste is wat Colorado te bieden heeft. Hij vertelt ook dat hij een postdoc positie aan de Universiteit van Leiden heeft, waar hij binnenkort weer naar toe gaat. De wereld is klein. En dan ook nog Leiden, de stad waar wij allebei hebben gestudeerd.

De terugweg gaat over een ander pad, een kilometer langer en daardoor minder steil. Ook alweer zo mooi en weer veel bloemetjes, o.a. Glacier lilies en Case's fitweed. Een grotere struikachtige plant met lichtroze bloemen die niet zo veel voorkomt, behalve in deze regio. De plant is giftig en heeft daaraan zijn naam te danken (fit = stuip). We lopen nog een tijdje langs de ridge en houden nog een stop om de muffins op te eten. We waren ze bijna vergeten. Onderweg nog een praatje met een hiker. In totaal zijn we nog geen 10 mensen tegengekomen.

We zijn rond half drie weer in ons guesthaus, waar we wat internetten en uitrusten.

Crested Butte

's Avonds gaan we lekker eten in The last steep bar & grill. Hoe toepasselijk. Ze hebben de beste hamburgers van Crested Butte en ik kan dat inmiddels beamen. Heerlijk. Daarna rijden we met de auto nog de Washington Gulch Road en Slate River Road heen en weer. Beide wegen gaan door de natuur. We hadden nog weinig wildlife gezien. Maar als de zon achter de bergen verdwijnt zien we al snel herten en marmotten.

Overnachting: Cristiana Guesthaus

Wildlife: 7 herten, 6 marmotten

Weer: zonnig, max. 25C, flink wat wind.