• header brush creek

Dag 09 / Moab - Monument Valley

We zijn vanmorgen wat later wakker. Om negen uur verlaten we Moab. We gaan vandaag naar Monument Valley. We zijn daar in 2008 ook eens geweest met de kinderen. Toen kwamen we vanaf het zuiden. Dit keer komen we vanaf het noorden.

We rijden via Monticello naar Blanding over de 191. Iets na Blanding gaan we rechtsaf op de 95. Wat een verlaten gebied. Het is nogal onherbergzaam, maar ook mooi. Veel lage struiken en sagebrush, afgewisseld met wit slickrock. We stoppen bij Mule Canyon. We willen een stukje de canyon in, maar we vinden niet het juiste pad. Misschien zijn we niet gemotiveerd genoeg. Het is midden op de dag en erg warm. Na bijna twee kilometer rondzwerven op paadjes boven de canyon geven we het op. We duiken weer de koele auto in met gezellige road muziek.

Muley Point

We rijden weer verder en slaan naar het zuiden af op de 261. Nog steeds gaat de route door zeer verlaten gebied. Dan zien we een bordje naar Muley Point. We rijden een paar mijl over een brede zanderige dirt road naar boven. De auto glijdt af en toe weg. We komen bij een prachtige overlook. We zien Monument Valley achtige mittens en ver onder ons de San Juan River. We lunchen in de schaduw van een boom.

Moki Dugway

De volgende attractie is de Moki Dugway. De 261 gaat abrupt over in een gravel road en er volgt een hele steile afdaling met veel switch backs. Mooie uitzichten. Na de afdaling is de weg weer verhard.

Goosenecks State Park

Een paar mijl verder komen we bij de afslag naar Goosenecks State Park. Ook hier rijden we heen, betalen 5 dollar en genieten dan van een overlook op de San Juan River die prachtige patronen heeft uitgesleten in het gesteente. Erg fraai en indrukwekkend.

Cabin Gouldings Campground

Nu is het niet ver meer naar Monument Valley waar we om half drie aankomen. We slapen in een 'pipo de clown' huisje op Gouldings Campground. Hetzelfde huisje als 8 jaar geleden. Met twee personen is het echter veel beter te doen dan met een heel gezin. Toen was het te klein.

Monument Valley / Wildcat Trail

We bbq-en rond half vijf, zodat we daarna nog naar Monument Valley kunnen rijden. Deze keer gaan we niet de rondrit met de auto doen, maar een wandeling. Er is maar een trail, de Wildcat Trail. We starten om zes uur, de zon staat laag. We lopen over een mul pad naar beneden en dan rond de West Mitten Butte. De hike van ruim 6,5 kilometer is fantastisch. We komen niemand tegen. We zijn alleen met de natuur en de prachtige mittens. Je ziet en hoort vanaf de trail de auto's niet. Helemaal weg van de tourist trap achtige zweem die om Monument Valley heen hangt. Om 8 uur rijden we het Monument Valley Navajo Tribal Park weer uit. We hebben er echt van genoten. 's Avonds nog wat lezen en internetten voor ons huisje.