• header brush creek

Dag 22 / Grand Teton - Dubois

We starten de dag met een goed ontbijt in het restaurant van Colter Bay Village. Daarna verlaten we Grand Teton NP richting Dubois. Een klein western plaatsje in Wyoming en ons einddoel voor vandaag.

Hike Brooks Lake / Jade Lakes

We rijden over de Togwotee Pass en slaan daarna linksaf richting Brooks Lake. Het is 5 mijl rijden over een gravel road voordat we de Brooks Lake Lodge zien. Ietsje verder is een mooi gelegen campground en een parkeerplaats voor day use.

Net als in Grand Teton is de lucht hier ook niet helemaal helder vanwege bosbranden, maar afgezien daarvan is het hier een erg mooie omgeving. Voor ons ligt een prachtig meer in een langgerekte groene vallei. Dan, iets hoger, naaldbomen en daarachter enorme rotswanden. Het is hier super rustig en erg fotogeniek. Wel valt op dat hier veel dode bomen zijn door de Mountain Pine Beetle. Er vliegt een osprey rond, niet blij met onze komst.

We zijn de eersten op de parkeerplaats en heel toevallig komt er net een andere auto met een gezin aan. Ze gaan vissen in Upper Jade Lake. Het gezin is duidelijk bekend met de omgeving en zijn al snel op pad. Wij willen de wandeling maken naar Upper en Lower Jade Lakes. We zien geen borden met aanwijzingen, dus we lopen het gezin achterna een flinke heuvel op. Ze liggen een heel eind voor, dus op de top van de heuvel, in het bos, zijn we ze kwijt. Op goed geluk en met behulp van de kaart in de wandel gps maken we keuzes bij de splitsingen en met wat kleine omweggetjes bereiken we Upper Jade Lake. Een prachtige wandeling trouwens. Er bloeien hier erg veel bloemen. We zien het gezin aan de andere kant van het meer al vissen. Ze zwaaien naar ons en zorgen net op tijd dat we niet worden opgegeten door hun hond. Chris heeft de bear spray al in de aanslag (grapje).

Na een rustpauze aan dit mooie meertje vervolgen we het pad. Het leidt naar Lower Jade Lake. Als we het pad nog verder volgen komen we weer in de buurt van Brooks Lake uit. Het is dan nog een paar kilometer door de mooie groene vlakte en langs Brooks Lake. Terug bij de auto hebben we iets meer dan 10 km gelopen en genoten.

Wildfires / Dubois

Zo'n 20 mijl voor Dubois zien we heel veel wildfires (Lava Mountain Fire). Overal zien we rookpluimen en soms zelfs vlammen boven de bossen. Er zijn hier veel dode bomen door de Mountain Pine Beetle, dus dat wil wel goed branden. Er zijn waarschuwingsborden langs de weg. Stoppen is verboden. We zien helicopters met water buckets vliegen. Als we in Dubois aankomen zien we fire camps. Hier slapen de firefighters in hele kleine tentjes.

We nuttigen een late lunch in het gezellige Cowboy Cafe en gaan daarna naar ons motel. Mooi gelegen aan de Wind River en, iets verder weg, de badlands. Nadat we uitgepakt zijn rijden we een stukje terug in Dubois voor een leuk en informatief bezoek aan het Bighorn Sheep Interpretive Center.

Zingende cowboy

's Avonds picknicken we bij het motel en luisteren daarna naar een romantisch zingende cowboy, die buiten voor de motel- en campinggasten optreedt. Sfeervol. We kopen na afloop een CD (Dick Fredrickson).